Leta i den här bloggen

tisdag 17 januari 2017

Hur du blir framgångsrik i att sälja webb med hjälp av mötesbokning via telefon


Är du en webbutvecklare eller webbyrå och funderar du på hur du ska bli mer framgångsrik i din försäljning? Nedan finner du tre tips på hur du lyckas med dina mötesbokningar via telefon.

Vill du få kontakt med oss eller läsa mer om mötesbokning, klicka här

Den senaste tiden har jag bokat möten för webbyrå i Stockholm. Även om jag är van vid att boka möten för betydligt mer komplexa produkterbjudanden med högre ordervärden så har ändå marknadens respons och behov av att köpa webb överträffat mina förväntningar. Nedan följer tre tips:
1. Utgå från ett långsiktigt perspektiv - det kommer att vara värt det
Vid all komplex B2B försäljning, där säljcyklerna är långa, krävs tålamod för att kunna se mätbara resultat. Sällan har jag dock sett en så tydlig vinst av att vara långsiktig i bearbetningen som vid försäljning av webbtjänster. Idag investerar större företag inte längre i en engångslösning när det kommer till webb. Synsättet är snarare att webbplatsen likt ett vanligt skyltfönster behöver göras om från grunden med jämna mellanrum. Baserat på den respons jag hitills fått konstaterar jag att fem år är en lång livscykel på en webbplats i Sverige idag. Snarare verkar det som att majoriteten av de större svenska bolagen förväntar sig att göra om sin webbplats de kommande 1-3 åren.

Var därför noga med att fokusera på timingen för nästa ombyggnad istället för att "trycka in mötet". Bygger du upp en pipeline baserad på målmarknadens behov så kommer det att betala sig redan efter ett halvår. Under tiden garanterar jag dessutom att du i ca 20 procent av fallen kommer hitta bolag som planerar för att bygga om sin site redan idag.

2. Var påläst
Marknads-, kommunikations och varumärkesansvariga är idag väsentligt mer kunniga köpare av webbtjänster än vad de tidigare var. Det är därför viktigt att du kan dina referenser och att du känner till de största CMS leverantörerna samt deras styrkor och svagheter. Våga ta något djupare dialoger kring vad din målmarknad vill ha ut av ert samarbete. Nedan följer några länkar som kan vara nyttiga:

Vad är öppen källkod?
Vad är Wordpress?
Största plattformen. Från början riktat mot bloggare men har på senare år vunnit fler användare än något annat CMS-system även på företagssidan.
Vad är Joomla?
Likt Wordpress ett av de större CMS-systemen. Växte till en början mer på företagssidan och riktade sig mer mot webbutveckling än Wordpress.
Vad är Drupal?
Mer komplext än Wordpress och joomla och byggt på öppen källkod. Bland de som föredrar öppen källkod är Drupal det mest populära systemet. Användarna gillar generellt också de modulära uppbyggnaden.
Vad är Episerver?
Episerver ligger i framkant när det kommer till säkerhet. Nackdelen är att Epi som Episerver generellt kallas är ett licensbaserat system och upplevs som dyrt av många. Ytterligare en negativ faktor är att många verkar uppleva att det är svårt att hitta bra Epi-konsulter.
3. Förbered information att skicka ut vid förfrågan
Eftersom majoriteten av de du kontaktar inte kommer ha behov av att bygga en ny site just nu är det extra viktigt att du förbereder ett bra standardiserat infomail som i korta drag lyfter fram fördelarna med ditt erbjudande och dina referenser. Om du har exempelcases att visa upp kan du med fördel bifoga en PDF med relevanta exempel på vad ni tidigare byggt. Härigenom ökar du, vid sidan av att bygga kännedom och kunskap också chansen att den potentiella kunden tar kontakt med dig ifall de skulle vilja påbörja arbetet tidigare än de uppgett. Jag använder själv Hubspot för att skicka mail vilket ger mig möjlighet att tracka ifall de öppnat mailet eller inte inför min nästa kontakt.

Vill du veta mer om hur du kan lyckas med mötesbokning eller inbound marketing, besök vår webbplats www.mötesbokningstockholm.se

Lycka till med dina mötesbokningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar