Har du inte läst del 1, klicka här!
4. Det är lätt att bygga upp ett eget inside sales team för
mötesbokning
Att bygga upp en effektiv inside sales organisation kräver mycket planering, kontorsplatser,
projektledning, effektiv rekrytering, motivationshöjande aktiviteter, målstyrningsarbete
samt coaching och åter coaching. Det är sannolikt både mer kostsamt och tidskrävande än du tänker dig -och om du strategiskt kommer fram till att du behöver ett inside salesteam,
vill du att de ska ägna sig åt mötesbokning baserat på en "transaktionell" cold
calling strategi (vilket de flesta TM-byråer ägnar sig åt), eller att de värmer upp och förvaltar leads på ett kvalitativt sätt?
5. Möten är möten, kvalitén är densamma oavsett om de är billiga eller dyra
Kommer du ihåg ordspråket "du får vad du betalar
för". Hur resonerar du när du anställer personal till ditt bolag? Kan du känna igen dig i att du hitta en annan typ av medarbetare om du är beredd att sätta 40 000 kr m ingångslön jämfört med 18 000 kr som ingångslön?
Det är i dag fullt möjligt att hitta leverantörer i Sverige som kan erbjuda bokade möten för så lite som ettusen kronor, men vad du får i så
fall är precis det - bokade (observera, bokade - inte nödvändigtvis genomförda) möten. Sitter du och funderar på att köpa möten för 1000
kr/st (vilket i undantagsfall kan vara rätt), ta en minut och fundera över de extra
kostnaderna som tillkommer på grund av: att du själv behöver omkvalificera
mötena, att möten inte blir genomförda, att du behöver boka om möten för att optimera dina restider, att du behöver boka om möten som är
felbokade, resekostnaden för möten som inte är värdeskapande etc, om TM-byrån inte
gör det (vilket de inte gör för billiga leads). Innan du upphandlar
mötesbokning, läs igenom dessa fem råd vid upphandling av mötesbokning. Det
kommer att vara väl värt din tid.
6. Alla mötesbokningsföretag är de andra lika
Det finns många
mötesbokningstjänster tillgängliga, var och en erbjuder sin typ av värde. Om du
funderar på att anlita en extern leverantör, är det första steget att identifiera dina
mål och kompetenskrav. Om du vill ta möten baserade på ffa. mandat, behov
och timing (budget är svårt även om det i enskilda fall är möjligt), tillåt inte TM-byrån att få dig att tänka annorlunda. Det är ditt
beslut hur kvalificerade dina möten borde vara, men tänk på att mer
kvalificerade möten tar längre tid att identifiera.
I slutändan är arbetet att boka möten precis som
att arbeta med vilket professionellt arbete som helst: När du gör
din research, ställ frågor, och välj det företag som är mest mottagligt för
dina behov. Om du väljer klokt, kommer du inte bli besviken av resultatet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar