Leta i den här bloggen

måndag 14 november 2016

Vilken metod är bäst för leadsgenerering?



Vad är leadsgenerering?

Leadsgenerering beskriver marknadsföringsprocessen för att stimulera och fånga intresse för en produkt eller tjänst i syfte att utveckla en försäljningspipeline.

Leadsgenerering kan ske med hjälp av olika kanaler som exempelvis: telefon, e-mail, e-mailmarketing, webb, sociala medier, content marketing, tracking, market automation och fysiska möten. Det finns således en rad, såväl uppsökande som inkommande kanaler att välja mellan. Utmaningen ligger ofta i att välja rätt kanaler och att göra processen effektiv. 


Att välja rätt kanaler för leadsgenerering

Det är svårt att hitta trovärdig information i syfte att fatta kvalificerade beslut i valet av leadsgenererande kanal. Det är inte konstigt. Inom försäljningsbranschen finns en mängd olika aktörer som alla propagerar för sin metod. 
Möter du en reklambyrå kommer de sannolikt rekommendera content marketing eller webb för att du ska bli framgångsrik i din försäljning. Talar du med en telemarketingfirma kommer de att förespråka försäljning över telefon eller mötesbokning som leadsgenererande process. Linkedin förespråkar Social Selling och Hubspot förespråkar inbound sales
Du som läser den här bloggen förstår säkert att ett av bloggens syften är att framhålla mitt och Adsensus perspektiv på mötesbokning. Jag har således ett intresse av att du väljer den kanalen. 
Många hävdar att det kalla samtalet är dött. Det håller jag inte alls med om. Samtidigt är det ofrånkomligt att marknadsföringsprocessen för många har förändrats i takt med digitaliseringen. Nya verktyg har uppstått och det har i sin tur förändrat hur vi ser på och använder telefonen som verktyg.

Sanningen är dock att lösningen på Framgångsrik Försäljning, precis som inom marknadsföring är att hitta Rätt Mix av Aktiviteter. Här finns ingen quick fix.

Vilken mix av aktiviteter som passar din verksamhet bäst är omöjligt att svara på utan att analysera din specifika försäljningsprocess och att testa. Nedan följer tre tips på frågor du bör ställa dig:
  1. Hur förhåller sig ditt ordervärde till cost of sales. Att sälja Jasplan ställer andra krav på köp- och säljprocessen jämfört med att sälja tidningsprenumerationer
  2. Hur ser din marknadsorganisation ut? Har du resurser nog att välja en automatiserad marknadsföringslösning eller behöver du välja ett fåtal marknadsaktiviteter och verktyg i din försäljningsprocess?
  3. Vilka försäljningsaktiviteter är ni riktigt bra på? Kan ni specialisera där ni redan har hög kompetens och låta en outsourcad partner ta hand om delar där ni inte är lika starka?
Vad är Marketing Automation och skulle det kunna passa er?




Intresserad av att lära dig mer om Hubspot? Kontakta oss på Adsensus!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar