Leta i den här bloggen

måndag 24 oktober 2016

Hur kan Robert Cialdinis 6 försäljningsprinciper hjälpa dig att bli en bättre besöksbokare?

6 Påverkansprinciper för framgångsrik mötesbokning

Konsten att positivt påverka någon att fatta rätt beslut

Om du tänker efter så prövas din förmåga att övertyga vid många tillfällen varje dag. I boken Influence: ThePsychology of Persuation avslöjar Robert Cialdini, en av världens främsta experter i konsten att påverka, psykologiska principer som kan hjälpa oss att få vår omgivning att säga JA. Han ger också en rad konkreta exempel på hur vi kan använda den kunskapen i olika sammanhang. I detta blogginlägg reflekterar jag över hur vi kan använda oss av dessa principer för att bli bättre mötesbokare.

Innan jag ger mig i kast med Cialdini vill jag dock förtydliga:
Att positivt påverka inte är samma sak som att manipulera
Jag har tidigare i ett flertal inlägg berört att mötesbokningsbranschen är full av kortsiktiga incitament. Det är inte ovanligt att mötesbokare bokar möten i syfte att maximera sin egen vinst snarare än att skapa värde för kunden eller dennes kund. Att använda påverkanspsykologi med onda avsikter är för mig att manipulera. Börja därför med att ställa dig själv följande fråga:
Vad är definitionen av försäljning – för dig?
Om din definition är att maximera din egen vinning på bekostnad av andra är detta varken en blogg eller ett blogginlägg för dig.

Vem är Robert Cialdini?




Robert Cialdini är professor i psykologi och marknadsföring vid Arizona State University i USA. Han är också gästprofessor vid Stanford University och University of California i Santa Cruz. Han ses av många som en av världens främsta experter i påverkanspsykologi. Han har hittills skrivit tre böcker på ämnet där han med grund i forskning ger konkreta exempel på hur kunskap om påverkanspsykologi kan användas i olika sammanhang.

Detta blogginlägg fokuserar på sex principer för påverkan där jag kombinerar Cialdinis 30 år av forskning med mina egna tankar om mötesbokning. Principerna gäller oberoende av ålder, kön och kulturell bakgrund.

Cialdinis forskningsresultat är grundade i den mänskliga evolutionen, dvs. vi har alla en rad förprogrammerade beteenden som utvecklats under mycket lång tid i syfte att säkra vår överlevnad.
Genom att bli medveten om dessa beteendemönster kan du också trigga dem med rätt sorts stimuli. Du kan med andra ord öka chansen att du får »ja« i din besöksbokning.

Cialdinis sex påverkansprinciper:


Jag framöver i en serie blogginlägg att gå igenom var och en av dessa principer samt reflektera kring dess påverkan på besöksbokning. Du kan läsa dessa inlägg genom att klicka på respektive princip nedan:
  • Reciprocitetdet beteende du ger är det beteende du får.
  • Åtagande & konsekvens — vi tycker och gör som vi tidigare tyckt och gjort.
  • Socialt bevis — vi gör som andra människor gör.
  • Tycke — vi gillar att säga »ja« till människor som vi gillar.
  • Auktoritet — vi förlitar oss på auktoriteter och experter.
  • Sällsynthet — det vi värderar mest är det som är svårast att få.

 Föredrar du att se ett klipp på Youtube, klicka på filmen nedan.



Vill du läsa mer om relationen mellan psykologi och försäljning rekommenderar jag varmt Sofie Brömsters blogg Sophies Värld

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar