De flesta marknadsförare inom komplex B2B har någon gång sett Google annonser som uppmuntrar till att lägga ut mötesbokningen på en extern part, och de allra flesta har förmodligen motstått frestelsen att klicka på dem.
Jag misstänker att många anser att mötesbokningstjänster är ineffektiva, eller så missförstår de konsten och
vetenskapen bakom kvalitativ mötesbokning inom B2B, särskilt om de aldrig har
använt en sådan tjänst.
I många andra fall, där marknadsförare har köpt mötesbokningstjänster och det har fungerat dåligt, upplever de sig ha bevisat för sig själva att mötesbokningstjänster
är ett slöseri med pengar. Även om jag inte anser att mötesbokning är rätt
lösning för alla bolag ser jag samtidigt fantastiska exempel på där tjänsten
fungerar utmärkt varje dag. Nedan följer, ur mitt perspektiv 6 vanliga
missuppfattningar om mötesbokning som tjänst:
1. Möten från externa leverantörer är inte kvalificerade och leder inte till affärer
Det är sant att okvalificerade möten normalt inte leder till
affärer. Av denna anledning är det viktigt att noga överväga vilket mötesbokningsföretag
du anlitar. Å andra sidan, om du använder ett mötesbokningsföretag som
kvalificerar baserat på budget, mandat, behov och timing så kan och kommer de
möten du får att leda till affärer - förutsatt att du inte har okompetenta säljare.
2. Det är lätt att schemalägga kvalificerade säljmöten
Att
schemalägga kvalificerade säljmöten är inte alls en lätt uppgift. Det tar vanligtvis flera telefonsamtal och /
eller ett utbyte av flera e-postmeddelanden att boka ett kvalificerat säljmöte. I verkligheten utövar en bra
innesäljare en kundvårdande kampanj gentemot varje enskilt prospect och det tar ofta flera veckor, ibland
månader att kvalificera en affärsmöjlighet. Det allra bästa mötesbokarna inom
kompexl B2B försäljning behöver kontakta cirka 10 företag för att identifiera
en kvalificerad affärsmöjlighet.
3. Våra säljare kan boka sina egna möten
Ja, det kan de,
men är det den bästa användningen av deras tid? Säljare vars löner ofta ligger runt 40-50 tusen kronor och som således medför en lönekostnad om 60-75 tusen kronor, bör inriktas på driva
och stänga försäljningsprojekt, inte att identifiera leads - det är
marknadsavdelningens jobb. Tid som tillbringas i sökandet efter leads innebär i
praktiken många timmar förlorad arbetstid som kunde ha gått till att arbeta med
kvalificerade affärsmöjligheter.
Del 2
Del 2
Har testat att lägga ut mötesbokning till en extern part utan att få det att funka. Känns inte som att de företag vi använt är tillräckligt kompetenta. Vilken leverantör rekommenderar du?
SvaraRaderaHej Suz, Jag är själv engagerad i ett bolag som heter Adsensus och jag rekommenderar dig att kontakta oss genom att gå in på www.mötesbokning.nu. Du kan alternativt slå mig en signal på www.adsensus.se. Många har bränt sig på att outsourca mötesbokning och jag har skrivit ett inlägg om det här: http://motesbokning.blogspot.se/2016/10/har-du-brant-dig-pa-motesbokning_11.html
SvaraRaderaDu kan också läsa följande inlägg med rekommendationer på vad du ska tänka på när du upphandlar mötesbokning här: http://motesbokning.blogspot.se/2016/10/5-rad-vid-kop-av-motesbokning.html
Ser fram emot att höra från dig!